MAHAR ( MAS KAHWIN ) MENURUT PERSEPEKTIF ISLAM
1. Definisi Mahar
Mahar berasal daripada perkataan Arab. Di
dalam al-Quran istilah mahar disebut
dengan al-sadaq, al-saduqah,
al-nihlah, al-ajr, al-faridah dan al-‘aqd.
Menurut istilah syara’ mahar
ialah suatu pemberian yang wajib diberikan oleh
suami kepada isteri dengan sebab
pernikahan.
Mengikut Tafsiran Akta
Undang-Undang Keluarga Islam ( Wilayah Persekutuan )
1984 menyatakan “ mas kahwin “
bererti pembayaran perkahwinan yang wajib dibayar
di bawah Hukum Syara’ oleh suami
kepada isteri pada masa perkahwinan
diakadnikahkan, sama ada berupa
wang yang sebenarnya dibayar atau diakui sebagai
hutang dengan atau tanpa cagaran,
atau berupa sesuatu yang, menurut Hukum Syara’,
dapat dinilai dengan wang.
Terdapat banyak dalil yang
mewajibkan mahar kepada isteri antaranya firman
Allah dalam surah al-Nisa’ ayat 4
:
“ Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan (
isteri ) akan mas kahwin mereka itu
sebagai pemberian ( yang wajib ).
Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu
sebahagian dari mas kahwinnnya,
maka makanlah ( gunakanlah ) pemberian tersebut sebagai nikmat yang baik lagi lazat “
Firman Allah Ta’ala dalam surah
al-Nisa ayat 24:
“ Mana-mana perempuan yang kamu nikmati
percampuran dengannya ( setelah dia
menjadi isteri kamu ) maka
berikanlah mereka maharnya ( ajr ) sebagai satu ketetepan yang
difardhu ( diwajibkan oleh Allah
Taala )”
Pemberian mahar suami sebagai :
1) Lambang kesungguhan suami terhadap isteri.
2) Mencerminkan
kasih sayang dan kesediaan suami hidup bersama isteri
3) Sanggup berkorban demi
kesejahteraan rumah tangga dan keluarga
4) Penghormatan seorang
suami terhadap isteri.
Walau bagaimanapun mahar tidaklah
termasuk di antara rukun-rukun nikah atau
syarat sahnya sesuatu pernikahan.
Sekiranya pasangan bersetuju bernikah tanpa
menentukan jumlah mahar,
pernikahan tersebut tetap sah tetapi suami diwajibkan
membayar mahar misil ( yang
sepadan ).
Ini berdasarkan satu kisah yang berlaku pada zaman Rasulullah s.a.w. di mana
seorang perempuan telah berkahwin tanpa disebutkan maharnya. Tidak lama kemudian
suaminya meninggal dunia sebelum sempat bersama dengannya ( melakukan
persetubuhan ) lalu Rasulullah mengeluarkan hukum supaya perempuan tersebut diberikan
mahar misil untuknya.
2. Pemberian Mahar
Memberi mahar kepada isteri
hukumnya wajib.
Menurut Abu Hanifah, isteriberhak mendapat mahar apabila
akad nikahnya sah.
Manakala dalam mazhab Syafi’e pula diwajibkan mahar bukan
disebabkan akad nikah yang sah sahaja tetapi juga dengan persetubuhan. Sekiranya
akad nikah tersebut fasid ( tidak sah ), suami tidak wajib memberi mahar kepada isteri
melainkan setelah berlakunya persetubuhan.
3. Mas Kahwin Dan Pemberian
Menurut Peruntukan Undang-Undang Keluarga
Islam
Mengikut peruntukan seksyen 21 ( 1 ) dan ( 2 )
dalam Akta Undang-Undang
Keluarga Islam ( Wilayah
Persekutuan ) 1984 ( Akta 303 ) berbunyi seperti berikut :
(1) Mas kahwin hendaklah biasanya
dibayar oleh pihak lelaki atau wakilnya
kepada pihak perempuan atau
wakilnya di hadapan orang yang mengakadnikahkan
perkahwinan itu dan
sekurang-kurangnya dua orang saksi lain.
(2) Pendaftar hendaklah, mengenai
tiap-tiap perkahwinan yang hendak
didaftarkan olehnya, menentu dan
merekodkan :-
a) nilai dan butir-butir lain mas
kahwin;
b) nilai dan butir-butir lain
pemberian;
c) nilai dan butir-butir lain
apa-apa bahagian mas kahwin atau pemberian
atau kedua-duanya yang telah
dijanjikan tetapi tidak dijelaskan pada
masa akadnikah itu, dan tarikh
yang dijanjikan untuk penjelasan; dan
d) butir-butir cagaran yang
diberi bagi menjelaskan mas kahwin atau
pemberian.
4. Kadar Mahar
Islam tidak menetapkan kadar
serta had yang paling maksima dan minima dalam
menentukan mahar bagi seseorang
wanita. Ianya bergantung kepada uruf iaitu keadaan
semasa dan suasana sesuatu tempat
dan masyarakat. Sungguh pun demikian, Islam
menganjurkan agar kita mengambil
jalan tengah iaitu tidak meletakkan mahar terlalu
tinggi dan tidak pula terlalu
rendah.
Rasulullah s.a.w. menggalakkan kita agar mempermudahkan mahar sebagaimana
dalam sabdanya :
" اﻋﻈﻢ اﻟﻨﺴﺎء ﺑﺮآﺔ أﻳﺴﺮهﻦ ﻣﺆﻧﺔ "
Kebanyakan perempuan yang berkat
perkahwinannya ialah yang mudah ( rendah ) tentang
perbelanjaan ( mahar ).
( Riwayat Ahmad dan al-Hakim )
Walau bagaimanapun suami boleh memberikan
mahar yang tinggi kepada isteri
berdasarkan kepada ayat al-Quran
dalam surah al-Nisa’ ayat 20 :
“ Kamu telah memberikan kepada salah seorang
daripada mereka harta yang banyak “
Di Malaysia pemberian mahar
diberikan oleh suami kepada isteri dalam bentuk
wang ringgit yang kadarnya
berbeza dari satu negeri dengan negeri yang lain.
5. Jenis Mahar
a. Mahar Musamma
Mahar yang disebut dengan jelas
jumlah dan jenisnya dalam suatu akad nikah
seperti yang diamalkan dalam
perkahwinan masyarakat kita pada hari ini.
Ulama’ telah bersepakat bahawa
mahar musamma wajib dibayar oleh suami
apabila berlaku salah satu
daripada perkara-perkara berikut :-
1) Berlakunya persetubuhan di
antara suami isteri.
2) Kematian salah seorang di
antara mereka sama ada suami atau isteri.
b. Mahar Misil ( mahar yang
sepadan )
Mahar yang tidak disebut jumlah
dan jenisnya dalam suatu akad nikah.
Sekiranya berlaku keadaan ini,
mahar tersebut hendaklah diqiaskan ( disamakan )
dengan mahar perempuan yang
setaraf dengannya di kalangan keluarganya sendiri
seperti adik beradik perempuan
seibu sebapa atau sebapa atau ibu saudaranya.
Sekiranya tiada, maka diqiaskan
pula dengan mahar perempuan-perempuan lain yang
setaraf dengannya dari segi
kedudukan dalam masyarakat dan sekiranya tiada juga,
terpulang kepada suami
berdasarkan kepada adat dan tradisi setempat.
Selain daripada itu terdapat
perkara-perkara lain yang perlu diambil kira dalam
menentukan mahar misil iaitu dari
sudut rupa paras, kekayaan, keadaan setempat,
keagamaan , ketakwaan, keilmuan,
kecerdasan fikiran , keluhuran budi serta status
perempuan tersebut sama ada gadis
atau janda dan perkara-perkara yang boleh
dijadikan penilaian. Ini kerana
kadar mahar berbeza dengan berbezanya sifat-sifat
di atas.
6. Mendapat Separuh Mahar Atau
Tidak Berhak Mendapat Langsung
Sebagaimana yang kita sedia maklumi , apabila
berlakunya suatu akad nikah
yang sah, maka wajib bagi suami
membayar mahar kepada isteri sama ada berupa
mahar musamma atau pun mahar
misil kerana ia merupakan hak isteri.
Walau bagaimanapun terdapat
keadaan yang menyebabkan isteri hanya berhak
mendapat separuh sahaja daripada
mahar tersebut atau pun tidak mendapat apa -apa
mahar langsung daripada suami
iaitu :-
a) Isteri hanya mendapat separuh
sahaja daripada mahar apabila
berlakunya perceraian sebelum
persetubuhan. Ini berdasarkan kepada firman Allah
Taala dalam surah al-Baqarah ayat
237 :
“ Dan jikalau kamu menceraikan mereka itu (
isteri-isteri ) sebelum kamu menyetubuhi
mereka walhal kamu telah
menetapkan mahar kepada mereka, maka diwajibkan ( bayarannya) separuh daripada yang kamu
tetapkan kecuali jika mereka sendiri memaafkan atau orang yang mempunyai kuasa perwalian
memaafkannya “
Ayat di atas menyatakan bahawa sekiranya mahar
isteri telah disebutkan ketika
akad nikah dan berlakunya
penceraian sebelum persetubuhan, maka suami hanya wajib
membayar separuh sahaja daripada
mahar tersebut. Tetapi sekiranya mahar tidak
disebut ketika akad nikah, suami
wajib membayar mahar misil kepada isteri.
Menurut pendapat Imam Syafi’e dan
Imam Malik sekiranya berlaku perceraian
sebelum persetubuhan, suami hanya
wajib membayar separuh sahaja mahar kepada
isteri sama ada mahar tersebut
disebut semasa akad nikah atau sebaliknya.
b) Isteri tidak berhak langsung untuk mendapat
pemberian mahar daripada
suami apabila berlakunya
perceraian disebabkan fasakh ( dari pihak isteri ) sebelum
berlakunya persetubuhan.
7. Kesimpulan
Mahar adalah hak isteri yang diberikan oleh suami dengan hati yang tulus ikhlas
tanpa mengharapkan balasan
sebagai pernyataan kasih sayang dan tanggungjawab
suami atas kesejahteraan rumah
tangga. Ianya bertujuan untuk menggembira dan
menyenangkan hati isteri agar
isteri merasa dihargai dan bersedia untuk menjalani
kehidupan bersama suami.
Mahar adalah menjadi hak milik
isteri. Sekiranya ia tidak disebut sekalipun
Para mujtahidin telah sepakat
mengatakan bahawa tidak kadar dan had yang
tertentu dalam meletakkan kadar
mahar yang paling maksima. Terdapat satu peristiwa
yang berlaku yang berlaku di
zaman Umar al Khattab (r.a) di mana beliau melarang
orang ramai dari meninggikan
kadar mahar iaitu tidak boleh lebih daripada empat
dirham katanya, “ Janganlah kamu
meninggikan mahar perempuan kerana jikalau
dia dimuliakan di dunia, atau
mahu bertaqwa kepada Allah, maka yang lebih utama
ialah contoh daripada Rasulullah
yang tidak menetapkan mahar kepada isterinya mahu
pun bagi puteri-puterinya
melebihi dua belas auqiah. Oleh sebab itu sesiapa yang
melebihi daripada 440 dirham
walaupun lebihannya sedikit maka yang itu dimasukkan
ke dalam Baitulmal “. Lantas
seorang perempuan Quraisy membantah sambil
berkata : “ Allah telah berfirman
di dalam al-Quran :
Terjemahan : “ Apabila kamu telah memberikan
kepada mereka itu ( isteri ) sepikul
mahar, maka jangan kamu ambil
walupu sedikit daripada mahar itu “
( surah al Nisa : 20 )
Comments
Post a Comment